Voorlopig bouwen de medewerkers circa 4000 auto’s per jaar met onderdelen die uit China overkomen. Maar dat is slechts het begin. ,,Als de vraag toeneemt, kunnen we jaarlijks 50.000 wagens maken met 2000 werknemers. Of zelfs naar 72.000 stuks in drie ploegendiensten”, zegt de directeur.
De Chinezen kozen voor een locatie in het armste EU-land Bulgarije, vanwege de bekwame vaklieden en lage belastingen. Vanuit Bulgarije kan het bedrijf de auto’s belastingvrij exporteren naar de andere EU-landen.
Modellen
De fabrikant is al gestart met de verkoop van twee modellen, de Voleex C10 stadsauto en de Steed 5 pick up. De prijzen variëren tussen de 8200 en 12.800 euro. Nog dit jaar komen er drie modellen bij. De fabrikant wil uiteindelijk naar acht à tien modellen in 2016.
Great Wall is de enige Chinese fabrikant die toestemming heeft om meerdere modellen in de hele EU te verkopen. Het bedrijf levert al wagens in 120 landen, waaronder in Italië sinds 2006.
Andere fabrikanten
Andere Chinese fabrikanten kunnen weldra ook opduiken in Europese showrooms. Geely Motors is van plan eind dit jaar een sedan te verkopen in Groot-Brittannië voor een concurrerende prijs van circa 12.000 euro.Geely is het bedrijf dat het Zweedse Volvo Cars kocht van Ford in 2010.
De grootste Chinese autoproducent Chery Automobile kocht eind vorig jaar een fabriek van Fiat op Sicilië. Chery wil begin volgend jaar een eigen merk ontwikkelen voor Europa, de Qoros.
Zware kritiek
Chinezen hadden al een tijdje een oogje op kwakkelende Europese autofabrieken. Bejing Automotive was bijvoorbeeld ooit in de race om Opel over te nemen van General Motors. En twee andere Chinese bedrijven wilden graag het Zweedse Saab overnemen van General Motors, dat ook dit bod afwees.
De eerste Chinese auto's op de Europese markt werden enkele jaren geleden verwelkomd met zware kritiek, omdat ze niet veilig genoeg zouden zijn. Sindsdien is China uitgegroeid tot 's werelds grootste automarkt. De veiligheid is flink verbeterd. ,,We zien spectaculaire vooruitgang'', oordeelt Euro NCAP, de Europese instelling die alle automodellen op veiligheid test.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl